2. პროექტის
მთავარი იდეა: ზმნებში ზმნისწინთახმარებასთან დაკავშირებით
ხდება შეცდომები. კერძოდ, ზმნისწინებში ხმოვნის
შეცვლა, ძველი ზმისწინების დღევანდელ ქართულში ხმარება.
3. პროექტის
აქტუალობა: ზმნებში ზმნისწინების ხმარებასთან
დაკავშირებული პრობლემების გადაჭრის
გზები.
4. პროექტის მიზნები: მოსწავლემ გამოკვეთოს
ზმნისწინებისხმარებასთან დაკავშირებული
საკითხები, კერძოდ, თუ როგორ იხმარება
ისინი.
5. მონაწილეთა
ასაკი: 12 წელი.
6. ვადები/ ხანგრძლივობა:
2 დღე.
7. მოსალოდნელი შედეგები/ პროდუქტები, რაც შეიძლება შეიქმნას: მოსწავლეები
მიხვდებიან, თუ რა საკითხები უნდა გაითვალისწინონ ზმნისწინების
ხმარებასთან დაკავშირებით.
8. პროექტისათვის
საჭირო ძირითადი რესურსები: სახელმძღვანელო,
დამატებითი ლიტერატურა, ი.ს.ტ. -ის
გამოყენება, სლაიდები, ცარცი, დაფა, კალამი.
9.
პროექტის მსვლელობა(ძირითადი აქტივობები)
იქითა მიმართულებისა
|
მი
მივიდა
|
ა
ავიდა
|
და
დავიდა
|
ჩა
ჩავიდა
|
შე
შევიდა
|
გა
გავიდა
|
გადა
გადავიდა
|
წა
წავიდა
|
აქეთა
მიმართულებისა
|
მო
მოვიდა
|
ამო
ამოვიდა
|
-------
|
ჩამო
ჩამოვიდა
|
შემო
შემოვიდა
|
გამო
გამოვიდა
|
გადმო
გადმოვიდა
|
წამო
წამოვიდა
|
I აქტივობა:
პრეზენტატორი ყურადღებას ამახვილებს
ზმნისწინის დანიშნულებაზე და იყენებს
თვალსაჩინოებას უკეთ გააზრებისათვის.
ძველი
სახის ზმნისწინები დღევანდელ
ქართულში:
აღ: აღადგინა,აღზარდა,აღიარა,აღმოაჩინა.
გან: განაგრძო, განიხილა,განიცადა,განმარტა, განრისხდა.
გარდა: გარდაიქმნა,გარდაიცვალა.
შთა: შთააგონა,შთანთქა,შთაუნერგა.
წარ: წარადგინა, წარმართა, წარმოთქვა.
უკუ: უკუიქცა.
|
აქტივობა II. პრეზენტატორმასქემის სახით წარმოადგინა ზმნისწინთან
დაკავშირებული პრობლემების გადაჭრის
გზები:
1.
ზმნისწინის
ხმოვნის შეცვლა, რაც ხშირია
კილოებში, სალიტერატურო ქართულისათვის მიუღებელია. უნდა: მოვიდა, დაეხმარა, ჩავიდა და არა
: მევიდა, დეეხმარა, ჩევიდა....
2.
თუ ძველი
სახის ზმნისწინები ახლაც
იხმარება(აღ, გან, წარ), ისინი მთლიანად უნდა
ჩამოშორდნენ უზმნისწინო ფორმებს. უნდა: ზრდის,ავითარებს, ახორციელებს და არა:ღზრდის,ანვითარებს,
ანხორციელებს...
3.
თუ ზმნის ფორმა
ა-თი იწყება, ა ან ა-ზე დაბოლოებული ზმნისწინის
დართვისას მეორე და მესამე პირის
ფორმებში ორი ა გვექნება: ა-ანთე, ა-ანთო, გა-ადვილდა.
4.
თუ ზმნის ფორმა ე-თი
იწყება, შე ზმნისწინის
დართვისას II
და
III სუბიექტური პირის
ფორმებში ორი ე იყრის
თავს: შე-ერთდნენ, შე-ეკითხება, შე-ეფერება.
5.
ზმნისწინი
ზმნას თავში დაერთვის
და პირის ნიშანი მას მოსდევს. პირის
ნიშნის ადგილის შეცვლა
შეცდომაა:
უნდა: აღ-ვ-ბჭდავ, აღ-ვ-მართავ,
აღ-ვ- ზრდი და არა : ავღბეჭდავ, ავღმართავ, ავღზრდი, გამონაკლისია აღვიარებ
ზმნა, სადაც ზმნისწინი
შეზრდილია ფუძესთან და პირველი პირის
ნიშანი მის წინ იხმარება:
ვ-აღ-იარებ.
|
10.საგნებთან /საგნობრივ ჯგუფებთან/ ეროვნული სასწავლო
გეგმასთან კავშირი:
თემა კავშირშია ეროვნულ
სასწავლო გეგმასთან.
11. პროექტის ხელმძღვანელი( მასწავლებელი): ც. ბალახაშვილი.
12. ხელმძღვანელის ელ. ფოსტა:tsiuribalakhashvili@gmail.com
No comments:
Post a Comment